Your cart is currently empty!
Arm, AMD en partners willen universele heterogene architectuur
Er moet één virtuele hardwarearchitectuur komen voor CPU/GPU-hybrides, vinden AMD, Arm en GPU-ontwerper Imagination samen met chipmakers TI en Mediatek. Op de AMD Fusion Developer Summit in het Amerikaanse Bellevue hebben zij een organisatie aangekondigd om het concept voor deze heterogeneous system architecture (HSA) de komende jaren te ontwikkelen – de specificaties, platformsoftware en de tools. De HSA is bedoeld als laagniveau-architectuur, geïmplementeerd via een virtuele machine (HSAIL). De compiler vertaalt software naar instructies voor deze middenlaag. Tijdens runtime vertaalt een Jit-compiler deze naar machinecode voor de onderliggende hardware van AMD, Arm, Imagination of wie dan ook.
Met de HSA moet een eenduidig doelplatform ontstaan voor ontwikkelaars en toolleveranciers. Tussen de regels valt ook te lezen dat verschillende componenten ook eenvoudiger uit te wisselen moeten zijn zonder dat de software aangepast moet worden. Het doel is om een daadwerkelijk hybride architectuur te ontwikkelen met gezamenlijk geheugen waarin bijvoorbeeld pointers tussen CPU- en GPU-code uitgewisseld kunnen worden. De architectuur moet ook dichter op de onderliggende hardware liggen; op het moment loopt de toegang tot de GPU grotendeels via traditionele grafische methodes, met de nodige overhead tot gevolg. Naast GPU‘s moeten overigens ook andere versnellers ondersteund worden.
In de HSA wordt wel onderscheid gemaakt tussen de verschillende typen hardware in een platform. Softwareontwikkelaars moeten dus expliciet adresseren waar ze een bepaald deel van hun broncode willen draaien. Het is dus niet bedoeld als vervanging voor initiatieven als OpenCL, benadrukken de initiatiefnemers. Ze voorzien juist OpenCL en Microsofts C++ AMP als de aangewezen programmeermodellen waar softwareontwikkelaars vandaag de dag al mee aan de slag kunnen.