Nieuws

APTS en Altran ontwikkelen veiligheidskritieke opvolger Phileas

Nieke Roos
Leestijd: 5 minuten

In 2003 introduceerde APTS uit Helmond de Phileas, een bus die zelfstandig een route kan rijden. Het huidige geleidingssysteem is echter niet gecertificeerd voor inzet in een operationele dienst. Voor de Noord-Franse stad Douai bouwen APTS en Altran nu een tweede generatie die voldoet aan de hoogste veiligheidseisen en na certificering autonoom passagiers mag vervoeren.

Begin 2013 moeten reizigers in de Noord-Franse stad Douai voor het eerst op een zelfsturende bus kunnen stappen. Er is dan nog wel een chauffeur aan boord, maar die grijpt alleen in in noodsituaties. In opdracht van de lokale vervoerder SMTD bouwt Advanced Public Transport Systems (APTS) een veiligheidskritieke opvolger van de Phileas, het autonoom geleide voertuig dat het bedrijf ontwikkelde om zelfstandig rond te rijden in Eindhoven. Het Helmondse VDL-onderdeel heeft Altran in de arm genomen om het nieuwe geleidingssysteem te bouwen.

De originele Phileas kan weliswaar volledig autonoom het traject afleggen tussen het NS-station en het vliegveld van Eindhoven, maar omdat het voertuig op dit moment niet voldoet aan de benodigde veiligheidseisen mag het alleen voor demo‘s en proefritten zelfstandig rijden. De tweede generatie moet het strenge Sil4-stempel krijgen. ’Er bestaan geen specifieke veiligheidseisen voor een dergelijk voertuig‘, legt programmamanager Gerard Koning van APTS uit. Omdat de bus – Koning spreekt liever van een tram op wielen – qua veiligheid het beste te vergelijken bleek met een vliegtuig op de automatische piloot, hebben de Franse autoriteiten het daarvoor geldende Safety Integrity Level 4 overgenomen. ’Dat betekent dat zich maar eenmaal per tienduizend jaar een ontsporing met fatale afloop mag voordoen.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content