Analyse

Apotheker verloochent HP-way

Joost Backus
Leestijd: 4 minuten

CEO Léo Apotheker wil van Hewlett-Packard een softwarebedrijf maken. Met het badwater gooit hij ook het kind weg: de HP-way.

In 1938, ruim voordat de garagestart-up een cliché werd en de term ’Silicon Valley‘ gemeengoed, bouwden Bill Hewlett en David Packard in een kleine schuur in het Californische Palo Alto een audio-oscillator. Van dit elektronische testinstrument voor geluidsapparatuur, hun eerste ’echte‘ product, verkochten ze er acht aan Disney voor de film Fantasia. Het ontwerp was zo geniaal dat de HP-200A, met allerlei verbeteringen, tot 1985 leverbaar bleef. Het bedrijfje zelf, HP genoemd naar de oprichters, groeide uit tot een technologiemultinational en verkocht op enig moment zelfs meer computers dan IBM.

De lijst aan innovaties door HP bedacht en gecommercialiseerd, is lang. Hewlett-Packard introduceerde de eerste elektronische wetenschappelijke calculator, de HP-35. Het maakte bijna alles van minicomputers tot medische instrumenten en had zelfs een eigen optodivisie, waar het de eerste zevensegmentsdisplays commercieel produceerde. In 1984 bracht het een klein licht printertje op de markt met weinig onderdelen en een wat vaag printbeeld, gevormd door druppeltjes inkt op het papier te spuiten, de Thinkjet. HP-producten behoorden tot de beste ter wereld. Stuk voor stuk incorporeerden ze een doorbraak of vernieuwing – dat hoorde bij de bedrijfscultuur.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content