Antwerpse starter jaagt op millimetergolf

Pieter Edelman
Leestijd: 4 minuten

Na rf-signaalverwerking in silicium zijn chipmakers langzaam toe aan de volgende stap: golflengtes die de millimeter benaderen. 5g en autonome auto’s zijn in grote mate afhankelijk van dit frequentiegebied. De kersverse KU Leuven-spinoff Tusk IC wil chipmakers helpen met dit specialisme.

2,4 GHz klinkt de meeste mensen wel bekend in de oren – als de frequentieband van wifi. Dat deze communicatietechnologie het voorbije decennium op grote schaal kon worden uitgerold, is grotendeels te danken aan de wet van Moore. Door de toenemende chipsnelheden werd het steeds makkelijker om alle rf-functionaliteit op een enkele goedkoop en massageproduceerd ic te integreren. Dankzij die voortschrijdende technologie kan wifi sinds een paar jaar ook de hogere frequentieband rond de 5 GHz erbij pakken.

Daar blijft het niet bij. Op het moment staat een reeks nieuwe massatoepassingen in de startblokken die op nog hogere frequenties werken. ‘Voor 5g bijvoorbeeld is de band tussen de 24 en 32 GHz belangrijk, en radars voor zelfrijdende auto’s bevinden zich in de band van 76 tot 81 GHz. En in luchthavens heb je die full-body-scanners, die willen nog hoger in frequentie’, vertelt Wouter Steyaert, ceo van de kersverse KU Leuven-spinoff Tusk IC.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content