Tools&Toys

Android verbetert ontwikkelkit voor native toepassingen

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

De derde release van de Android Native Development Kit (NDK) is beschikbaar met ondersteuning voor OpenGL ES 2.0, verbeteringen in de toolketen en verschillende bugfixes. Android-applicaties worden normaal gesproken ontwikkeld in Java en draaien in de eigen virtuele machine Dalvik. Met de NDK kan echter native software worden ontwikkeld voor een specifieke processor in C en C++. De kit bevat cross-toolchains voor de Arm-architectuur, bibliotheekheaders voor LibC, LibM, LibZ, JNI en Androids loggingmechanisme, en een set C++-headers. Daar zijn nu de OpenGL ES-headers aan toegevoegd.

Ook bevat de kit de nodige documentatie en voorbeeldcode. Net als de Android-SDK is de NDK beschikbaar voor Windows, Linux en Mac OS X. Met het pakket kunnen platformspecifieke applicaties worden ontwikkeld voor Android-versie 1.5 en hoger.

In de nieuwe versie zijn toolketencomponenten geüpgraded van GCC 4.2.1 naar 4.4.0, wat efficiëntere en compactere code moet opleveren. De oude versie wordt nog wel meegeleverd, omdat de nieuwe uitvoering minder toegeeflijk is met verkeerde template-declaraties, waardoor sommige code niet zou kunnen compileren.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content