Opinie

Agile-parachute

Erik Philippus is directeur van Improvement.

Leestijd: 3 minuten

In de laatste Bits&Chips van vorig jaar schrijft Rob Howe dat vliegen iemand een set basisvaardigheden verschaft voor het runnen van een (software)project. Ik neem dat graag van hem aan. Zeker als het je leert hoe beter om te gaan  met de nog beschikbare brandstof in relatie tot de geplande bestemming zou het nemen van vlieglessen een interessante aanbeveling kunnen zijn voor projectmanagers. Rob vraagt zich af hoe de vliegerij zou werken met een Agile-aanpak. Ik heb daar eens mijn gedachten over laten gaan.

Zoals Rob beschrijft, is er eerst een grondige planning voordat je met een vliegtuig kunt vertrekken. Ik begrijp uit zijn verhaal dat de piloot verantwoordelijk is voor deze planning. Logisch, want die zal de voorgenomen vlucht in de praktijk ook moeten uitvoeren. Dit komt overeen met het Agile-uitgangspunt dat kritische verantwoordelijkheden zo dicht mogelijk bij de uitvoerenden gelegd dienen te worden.

Een uiterst belangrijk kenmerk van de Agile-benadering is dat het team leert om slagvaardig om te gaan met het kengetal Nog_Beschikbare_Brandstof. De brandstofmeter in een vliegtuig komt overeen met de dagelijks geactualiseerde burn-down chart van een Agile-team. De hieruit afgeleide team velocity geeft een aanwijzing of een eindbestemming volgens plan zal worden gehaald. En bij een toenemend aantal vlieguren zal de door het team afgegeven voorspelling steeds betrouwbaarder blijken te zijn.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content