Kort nieuws

3D-tv groeit maar langzaam door gebrek aan standaard en content

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

3D-televisies laten robuuste verkoopcijfers zien, maar blijven voorlopig nog maar een fractie van de totale tv-markt uitmaken, denkt marktonderzoeker Isuppli. In de VS was 4 procent van de verkochte tv‘s in het eerste kwartaal in staat om diepte weer te geven. Dit jaar zullen er in totaal 4,2 miljoen 3D-tv‘s hun weg vinden naar de consument, schat de marktonderzoeker. Ter vergelijking: alleen al de markt voor lcd-televisies bedraagt dit jaar 170 miljoen stuks. Gebrek aan standaardisatie, beschikbare content en compatibiliteit tussen fabrikanten zijn de grootste hobbels in adoptie.

Volgend jaar verdriedubbelt het aantal verkochte 3D-tv‘s tot 12,9 miljoen; het jaar erop ziet een verdubbeling. Gemiddeld komt de jaarlijks groei tot 2015 uit op zo‘n 80 procent: in dat jaar worden er 78,1 miljoen 3D-tv‘s verkocht, denkt Isuppli. Vooral Europa, de VS en Japan zullen dit jaar toestellen met 3D-weergave afnemen.

Vorig jaar werd 3D al in de Blu-Ray-standaard opgenomen. Andere standaarden, zoals de HDMI-interface, werken echter nog aan de uitbreiding met de derde dimensie. Dat is een extra reden voor consumenten om geen 3D-tv te kopen. Daarnaast is er nog beperkte content beschikbaar, hoewel leveranciers de handen ineen hebben geslagen om 3D-content te verzorgen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content